Invesco

Het is geen geheim dat het gedrag van consumenten aan grote veranderingen onderhevig is. Wat precies de trends zijn, is al wat moeilijker te achterhalen. 

Maar het wordt pas echt lastig om te bepalen welke ondernemingen het beste gepositioneerd zijn om uit te groeien tot kampioenen van die trends. Met diepgaand onderzoek heeft Invesco op dat terrein een naam hoog te houden. Greg Holland: "We blijven altijd realistisch. Beleggingen die goed zijn tegen elke prijs, die bestaan niet."

"Technologie is cruciaal." Als Greg Holland gevraagd wordt naar de belangrijkste factoren die het gedrag van consumenten bepalen, aarzelt hij geen moment. Technologie staat bovenaan de lijst - en dan gaat het in de eerste plaats om de technologie achter online toepassingen. Holland is inmiddels ruim tien jaar senior client portfolio manager van het Invesco Global Consumer Trends Fund en dat waren de jaren waarin internet zich uitbreidde tot praktisch alle aspecten van het menselijk bestaan. In het verlengde daarvan braken rond 2013 de grote mobiele toepassingen door. "Wat mij betreft was de groei van Facebook in dat jaar dé grote gamechanger."

De sprong naar 2021 is in dit opzicht niet eens zo groot: ook nu - met de disruptie door de Covid-19-pandemie - is het weer technologie die de richtingen aangeeft waarin consumentengedrag zich begeeft. "Online toepassingen bepalen hoe we winkelen, hoe we ons vermaken, hoe we met elkaar communiceren en nu dus ook steeds meer: hoe we werken." En dit is geen tijdelijk fenomeen, zo stelt Holland. "Er komen veel nieuwe gebruikers bij en we zien dat die blijven hangen in dit gedrag, in deze grotere rol van online toepassingen in hun leven. Er is sprake van permanente adoptie."

Een blik op het portfolio van het Invesco Global Consumer Trends Fund leert echter dat er toch meer is tussen hemel en aarde dan technologie. Zo is meer dan een kwart van het belegd vermogen geplaatst in restaurants, hotels, casino's en dergelijke. "In ervaringen dus", zegt Holland. "Parallel aan de voortgaande digitalisering van ons leven zien we dat consumenten juist bewuster en met meer zorg  activiteiten uitkiezen om samen met vrienden of familie uit te voeren. Men is op zoek naar ervaringen en daarbij geeft men steeds meer prioriteit aan de kwaliteit van die ervaringen. Daar heeft men vervolgens ook geld voor over."

Online is het vooral het gemak en de snelheid die bepalend zijn voor het succes van nieuwe trends. Abonnementsdiensten doen het goed, zowel in entertainment als in bijvoorbeeld gezondheid: de verspakketten zijn niet aan te slepen. Online gaming breidt zich ook alleen nog maar uit en dat geldt ook voor online dating. "Daar zijn wij bijzonder optimistisch over. Het is nog een vroege markt, maar de adoptie gaat snel en we weten dat er wereldwijd zo'n 600 miljoen singles online zijn. In online dating hebben we waarschijnlijk een decennium groei in het vooruitzicht."

 

Hoe te beleggen in deze trends is echter een kunst op zichzelf, zo leert de ervaring. "Velen vergeten dat trends ook verliezers hebben", geeft Holland als voorbeeld. "Ondernemingen zien hun klanten weglopen omdat ze te lang blijven vasthouden aan bestaande producten. Maar als belegger wil je die ondernemingen al lang daarvoor hebben afgestoten." Verder is het de vraag welke bedrijven die actief zijn in een nieuwe trend boven hun concurrenten zullen uitgroeien. "Op dat terrein is zowel de breedte als de diepgang van ons onderzoek beslissend", zegt Holland. "We baseren ons op directe en indirecte informatie van de bedrijven zelf, van klanten, van leveranciers, van distributeurs, van sectoranalisten, et cetera. Demografische informatie speelt daarnaast een zeer belangrijke rol: wat zijn de interessante leeftijdsgroepen en hoe gaan de verschillende ondernemingen om met die groepen?"

Uiteindelijk heeft dit Invesco-fonds belangen in 'maar' 60 tot 75 bedrijven. Maar daarmee wordt al wel vijf jaar op rij een outperformance behaald. Het geheim achter dit succes? Greg Holland licht nog een tipje van de sluier: "We rusten niet op onze lauweren. We zijn zeer overtuigd van de kwaliteit van onze selectie, maar tegelijkertijd blijven we die testen ten opzichte van alternatieven. Dus pakken we telkens weer nieuwe beleggingsideeën." Die ideeën worden dan uitgewerkt en lopen een periode mee - een week of een maand bijvoorbeeld. "Vele vallen dan weer af, omdat ze niet zo goed presteren als de rest van het fonds. Maar het gebeurt natuurlijk wel, dat een nieuw idee een bestaande belegging verdringt. We leven immers in een tijd van grote veranderingen. Daarbij zijn we ervan doordrongen dat je als belegger niet meer op historische data kunt koersen. De kwaliteit van ons onderzoek is daarom doorslaggevend."

e middenmoot krijgt een normale weging en de achterblijvers wegen minder zwaar mee. Als bedrijven duurzame verbeteringen laten zien dan kan dat leiden tot een sterkere weging. Als hun ESG-score daalt, kan de weging afnemen. De blootstelling in de Bloomberg Barclays MSCI Liquid Corporate ESG Weighted Bond Indices is groter aan bedrijven met een hoge ESG-score, terwijl in vergelijking met de moederindex de kredietkwaliteit, duration en het rendement hetzelfde zijn en de tracking error geen sterke afwijking vertoont omdat de concentratie beperkt is’, besluit Syms.  

 

Invesco