De gestage opmars van artificial intelligence (AI), die een impact heeft op alle aspecten van onze economie, is de afgelopen jaren overduidelijk geworden. Het heeft een enorme impact op veel bedrijven en op vermogensbeheerders. "AI biedt veel mogelijkheden om gegevens bij te houden en te analyseren. Maar vergeet niet dat AI een hulpmiddel is; uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de gegevens die je aanlevert", zegt Hania Schmidt, hoofd Quantitative Investment Strategies Client Portfolio Management bij Goldman Sachs Asset Management.

De exponentiële groei van AI heeft geleid tot de voortdurende ontwikkeling en wijdverspreide toepassing van veel innovatieve technologieën, zoals Natural Language Processing (NLP) of spraakherkenning. De recente lancering van ChatGPT heeft de mogelijkheden van AI voor het grote publiek zichtbaar gemaakt.

Voor vermogensbeheerders zijn AI en Big Data volgens Schmidt al onmisbaar geworden. De exponentiële groei van data plaatst besluitvormers in het beleggingsproces voor steeds grotere uitdagingen. Met AI is het mogelijk om uitgebreide en zinvolle analyses uit te voeren. Schmidt benadrukt: "Het hebben van goede data is cruciaal; daar kun je als vermogensbeheerder een voorsprong mee behalen. Drie dingen zijn belangrijk: de kwaliteit, variëteit en de actualiteit van de gegevens."

Beginnend met de actualiteit: nieuwe gegevens zijn van onschatbare waarde. "Nieuwe gegevens kunnen een potentieel voor outperformance bieden in de zin dat ze signalen kunnen geven voor een opwaartse beweging in aandelenkoersen. Een goede data-analyse dient ook als een vroegtijdige waarschuwing tegen neerwaartse trends. Nieuwe gegevens zijn idealiter informatie die anderen nog niet hebben en bieden inzichten die nog niet in de aandelenkoersen zijn verwerkt," legt Schmidt uit.

De juistheid van gegevens is essentieel, stelt Schmidt. "Als je rotzooi invoert, krijg je rotzooi als resultaat. Het is ook zeer waardevol om een divers palet aan gegevens te hebben. Dit omvat niet alleen traditionele data zoals winst of omzet, maar ook consumentengedrag en opinies. Wat zoeken consumenten online? Wat zijn hun bestedingspatronen, bijvoorbeeld in geaggregeerde creditcardtransacties? Welke sentimenten worden geuit over een bepaald bedrijf? Dit kan worden gecombineerd met meer fundamentele gegevens over een bedrijf."

Hoe integreer je AI in het beleggingsproces?

In de kern is het beleggingsproces van het Quantitative Investment Strategies team gericht op het benutten van marktinefficiënties. Door datagestuurde beleggingsmodellen te creëren, kan het team bedrijven wereldwijd effectief evalueren. Machine learning speelt hierbij een cruciale rol: de combinatie van computerwetenschap en statistiek stelt beleggers in staat om datasets te analyseren en patronen te ontdekken. Dit proces levert unieke inzichten op, waardoor dagelijks meer dan 15.000 bedrijven kunnen worden geanalyseerd. Denk aan taalverwerkingsalgoritmen die het sentiment  peilen door tekst en gesproken woorden te analyseren.

Schmidt: "We geloven sterk dat veelgebruikte financiële termen het sentiment in een document kunnen duiden. Daarnaast doet de 'tone of voice' ertoe, net als de context en de combinaties van specifieke woorden, die inzicht kunnen bieden in een document of toespraak. Wordt er een negatieve of positieve houding ten opzichte van een bedrijf uitgedragen? Met AI is er steeds meer mogelijk; het is een voortdurende innovatie. Onze volgende stap is het onderzoeken van audio-analyse."

Context is ook belangrijk. De zender van de informatie is bijvoorbeeld erg belangrijk. Schmidt: "Een bullish rapport over een bedrijf van een conservatieve analist zou meer gewicht in de schaal moeten leggen dan een bullish rapport van een analist die vaak enthousiaste rapporten schrijft. Cultuur speelt ook een rol. Een Amerikaanse analist of CEO zal eerder optimistische zinnen gebruiken dan hun Engelse of Japanse tegenhangers."

Transparantie, geen mysterie

Er worden talrijke factoren gevolgd, waaronder het sentiment, de waardering van aandelen, de kwaliteit van bedrijven en thematische trends. Schmidt legt uit: "Als een bepaalde technologie positief in het nieuws komt, kunnen we anticiperen welke bedrijven hiervan zouden kunnen profiteren. Scores voor deze factoren worden samengevoegd tot een gemiddelde score: de alpha-score voor een aandeel. Die score wordt niet blind gevolgd, maar maakt een aandelenvergelijking mogelijk."

Het model is geen black box, bij lange na niet, benadrukt Schmidt. "Dat is precies wat we willen vermijden. We moeten onze klanten kunnen uitleggen waarom we een aandeel hebben gekocht of verkocht. Daarvoor is transparantie essentieel. We gebruiken alleen AI-modellen om specifieke problemen aan te pakken. Deze AI-modellen nemen geen beslissingen; ze helpen om de menselijke besluitvorming te verbeteren. Uiteindelijk beslissen onze beleggingsteams. Je mag een automatische piloot hebben, maar een menselijke piloot blijft wel nodig."

Het menselijk perspectief is ook nodig om de juistheid van gegevens te controleren. Schmidt benadrukt: "Het gebruik van onjuiste gegevens of een onjuiste aanpak levert onbetrouwbare resultaten op. Het is een risico dat voortdurend in de gaten moet worden gehouden. Bij een correct gebruik is het potentieel van AI echter enorm en kan het een voordeel opleveren. Op dit moment wordt AI gebruikt voor het beheren van 50 miljard dollar aan activa bij Goldman Sachs AM, en we hebben dit zien groeien."

 

Disclaimer

Where assumptions are shown: these examples are for illustrative purposes only and are not actual results. If any assumptions used do not prove to be true, results may vary substantially.
Views and opinions expressed are for informational purposes only and do not constitute a recommendation by Goldman Sachs Asset Management to buy, sell, or hold any security. Views and opinions are current as of the date of this presentation and may be subject to change, they should not be construed as investment advice.

General Disclosures

This marketing communication is published by Goldman Sachs Asset Management B.V., a UCITS/AIF management company domiciled in the Netherlands and is intended for MiFID professional investors only. This marketing communication has been prepared solely for the purpose of information and does not constitute an offer, in particular a prospectus or any invitation to treat, buy or sell any security or to participate in any trading strategy or the provision of investment services or investment research. While particular attention has been paid to the contents of this marketing communication, no guarantee, warranty or representation, express or implied, is given to the accuracy, correctness or completeness thereof. Any information given in this marketing communication may be subject to change or update without notice. Neither Goldman Sachs Asset Management B.V. nor any other company or unit belonging to The Goldman Sachs Group Inc., nor any of its directors or employees can be held directly or indirectly liable or responsible with respect to this marketing communication. Use of the information contained in this marketing communication is at your own risk. This marketing communication and information contained herein must not be copied, reproduced, distributed or passed to any person other than the recipient without Goldman Sachs Asset Management B.V.’s prior written consent. Investment sustains risk. Please note that the value of any investment may rise or fall and that past performance is not indicative of future results and should in no event be deemed as such. This marketing communication is not directed at and must not be acted upon by US Persons as defined in Rule 902 of Regulation S of the United States Securities Act of 1933, and is not intended and may not be used to solicit sales of investments or subscription of securities in countries where this is prohibited by the relevant authorities or legislation. Any claims arising out of or in connection with the terms and conditions of this disclaimer are governed by Dutch law.

Confidentiality
No part of this material may, without Goldman Sachs Asset Management's prior written consent, be (i) copied, photocopied or duplicated in any form, by any means, or (ii) distributed to any person that is not an employee, officer, director, or authorized agent of the recipient.

© 2023 Goldman Sachs. All rights reserved. 334182-OTU-1875404

.